Hemma var ligger det nånstans?

 
 
Hemma - vad är det egentligen? Den plats där jag sover, där jag bor, där min hemkänsla är, eller där mitt hjärta befinner sig. Jag kommer nog aldrig att känna mig riktigt hemma där jag just nu bor. Hemma är, trots att jag bott hemifrån i nästan tre år, mitt föräldrarhem.
 
Det där med definitionen av ett hem är så kontroversiellt, så utsatt och så känsligt ämne. Jag tänker på EU-migranterna i Bålsta som i förra veckan fick sitt tillfälliga hem nereldat och förstört. Eller alla de som färdats med båt över Medelhavet och bildat ett hem på andra sidan havet, i ett nytt land. Vad är hemma för dem? Ett hem kan vara allt mellan en enkel pressening, en flyktingförläggning eller ett stort slott men vissa känner sig ändå aldrig hemma.
 
Idag har jag skapat hemkänsla hos mig och planterat vårblommor. Blommor är ett av mina bästa tips för mer hemkänsla. De skapar liksom liv, gör en glad och doftar hemma.
 
Rubriken kommer förresten från en fras i den fantastiskt mysiga sången Hemma ur musikalen Kristina från Duvemåla som jag såg för några veckor sedan.

Kommentarer
carro

Så fint :)

2015-05-05 | 16:27:55
Blogg/hemsida: http://carroat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0