Rumänien-resan dag 7

 
Här sitter Alex, Raul, Lorena, Giorgiana och deras vänner. De är på läger. De leker, skrattar och skojar. Precis som barn gör. Men när Giorgiana kommer hem tvingas hon att bli vuxen. Hon lagar mat hemma och tar hand om sina småsyskon eftersom föräldrarna är borta hela dagarna. Det påverkar hennes skolgång då hon måste vara hemma med syskonen. 
 
I Rumänien är skolgång obligatoriskt, men för många av de här barnen är det omöjligt att gå till skolan och framför allt att klara den. De har inte föräldrar som kan hjälpa dem hemma och i skolan kommer de i andra hand, eftersom de är romer. Att de hamnar i kriminalitet och prostitution som vuxna är en stor risk. 
 
Imorgon åker vi ut till en by som heter Albesti där många av de allra fattigaste romerna bor för att anordna dagläger för barnen. Det känns viktigt och spännande och lite läskigt på samma gång. Jag vet inte hur jag kommer reagera och hantera situationen eller hur barnen och deras föräldrar kommer uppföra sig. Men jag vet att det kommer bli lärorikt och jag ska göra mitt allra bästa för att ge barnen så mycket kärlek som möjligt. Det är precis vad de behöver.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0