Barn är barn

 
Barnen här är precis som vilka svenska barn som helst. De bär till och med kläder med tryck som Svenska Fotbollsförbundet eller Habo trapptillverkning på. Dessutom har de sånna där matchtröjor från kända fotbollsspelare år 2010 som de i stort sett skulle kunna ha ärvt från min bror. 
 
Men de är ändå ganska annorlunda. De har växt upp under fattigdom och blivit uppfostrade på ett helt annat sätt än jag. Många av barnen blir slagna hemma. Maten räcker inte alltid till trots att den här i Rumänien är betydligt billigare än i Sverige. Och de är romer. Det betyder att det är accepterat att spotta på dem och det är en accepterad anledning till att inte anställa deras föräldrar.
 
Vi är precis hemkomna från barnlägret. Det har varit otroligt lärorikt, spännande och fantastiskt roligt. För de här barnen betyder det supermycket att få åka på läger. Det är en veckas lyxliv och förmodligen sommarens och årets enda aktivitet. 
 

Kommentarer
Bintu Malm Fraser

Oj vilken spännande och lärorik resa! Men så klart hjärtskärande oxå kan jag tänka mig.

Svar: Ja, det är ett uppvaknande... Man inser att den värld jag lever i inte är allas verklighet. Att läsa om det i tidningar hemma i Sverige och att se det med egna ögon är verkligen inte samma sak.
Hanna Bogren

2015-07-03 | 23:51:17
Blogg/hemsida: http://bintan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0